söndag 25 september 2011

Höstdag i Stockholm

Det regnar idag det är höst, jag drömmer mig bort till skogen, lukten av nyplockade kantareller, röda gummistövlar och varm choklad. Trafikbullret tar mig snabbt tillbaka till verkligheten, jag är vid Slussen ska gå genom gångtunneln. Jag saktar in börjar tänka om det finns en annan väg, nej det blir för omständigt, jag fortsätter rakt fram. I nästa ögonblick slåss jag emot en vägg av ammoniak, fränt, det brinner i näsan, vilken STANK! det droppar från taket i den utslitna mörka obehagliga kisstinkande tunneln. Vad kan det finnas i dessa droppar, usch jag förtränger tanken och fortsätter rakt fram, graffiti på väggarna ingen människa i sikte ingen vill eller vågar gå här i den mörka tunneln. Åhhhh jag skulle inte ha gått här jag ångrar mig nu, gå igenom Stockholms enda öppna pissoar vad tänkte jag på? det knyter sig i magen, snart kommer jag att kräkas. Jag lägger näsan i armvecket och går snabbare, jag springer inte, vill inte visa min desperation, måste ut härifrån, bara några meter kvar nu jag ser ljuset i slutet på tunneln. Ahhhhhh, ute! Andas in friskt luft med avgaser istället för en triljon baciller och ammoniak, mycket bättre, regnet faller på mig, det är bara vatten i dessa droppar, jag ler lättad och fortsätter på min höstpromenad genom stan.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar