lördag 5 november 2011

Drama - På sjukhuset

Roller:

Lena (ungt sjukvårdsbiträde)

Gun-Britt (äldre patient)

Scen:

ett sjukhusrum med en säng



Gun-Britt är inlagd på avd. 22 för observation efter att hon ramlat från en stol i hemmet och slagit huvudet. Hon är pensionerad och bor på Östermalm tillsammans med sin man.



Dag 2.

Lena (trevligt) God morgon Gun-Britt. Hur mår Gun-Britt idag?

Gun-Britt (surt) Det är dåligt, och ingen service finns det på det här sjukhuset, jag har tryckt på knappen flera gånger men ingen kommer. Vad gör alla? Sitter och fikar på arbetstid säkert! Ni som har så gott renommé, men verkligheten verkar vara en annan. Jag är mycket missnöjd!

Lena (lugnt) Det var ju tråkigt att höra, vad är det jag kan hjälpa dig med?

Gun-Britt (beordrande) Jag vill att du ringer min kusin Elsa och berättar för henne att jag ligger här och att hon ska komma och hälsa på mig och ring henne genast!

Lena (lugnt) Du kan få låna telefonen och ringa henne om du vill.

Gun-Britt (snorkigt) Nej, jag vill inte låna telefonen, det var inte vad jag sade flicka lilla! Har inte fröken lyssnat när jag talat?! Och jag är inte du för fröken! Fröken ska tilltala mig med Ni eller säga mitt namn. Jag är inte vem som helst från gatan, jag är fru von Heidel och jag kräver att bli bemött korrekt. Jag ska tala med min man och berätta hur ni behandlar mig här. Han kommer att prata med överläkaren på den här avdelningen, så här får man helt enkelt inte behandla mig. Det är en skandal!

Lena (lugnt) Vill Gun-Britt ha en kopp kaffe kanske?

Gun-Britt (surt) Ja, det vill jag verkligen och en skorpa.

Lena (lugnt) Ja, då går jag och hämtar det till Gun-Britt.


Slut på scenen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar