fredag 18 november 2011

Generationskonflikt

Roller:
Mormor Lisa 70 år

Mamma Eva 50 år

Barnbarn Lotta 16 år


Scen:
16-års födelsedagsbjudning hos barnbarn Lotta. I vardagsrummet finns duk på bordet, tårta på bordet, glas med dryck, finporslin, blommor på bordet. Idylliskt och hemtrevligt. Soffa och en fåtölj, bokhylla med cd-spelare och böcker. Scenen är tom på människor. Det ringer på dörren, man hör röster när dörren öppnas.
 

Mormor, Eva och Lotta kommer in i vardagsrummet, glada. Mormor sätter sig i soffan och Eva sätter sig bredvid henne och pratar lite själva, lågt, man kan inte riktigt höra vad de säger. Lotta står vid bokhyllan, sätter på musik ”Girls on film” med Duran Duran, volymen är medelstark. Mormor reagerar och tittar på Lotta.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------


Mormor (uppmanar): Men Lotta, kan du inte sänka volymen? Jag kan inte höra mig själv tänka och vad är det de sjunger ”girls on film”? Det är oanständig musik.


Lotta (sur): Nä, det är min födelsedag och jag vill lyssna så här högt. Det är Duran Duran som sjunger, inte Evert Taube.
 

Eva: Lite kan du väl sänka Lotta, vi ska äta lite tårta och umgås lite nu.


Mormor (tillrättavisande): När jag var i din ålder då fick man veta att man levde om man sade emot som du gör. Då visste man sin plats och du som är flicka måste lära dig att uppföra dig som en flicka, eller hur Eva?


Lotta (sur): Vaddå, vi lever inte i artonhundratalet mormor. Eva säg till henne, hon förstör min födelsedag!


Eva: Mamma, ta det lugnt, du vet att mycket har hänt sedan du var ung. Ungdomen är friare och kvinnorna gör vad de vill. Börja inte nu igen. Nu ska vi ha trevligt och äta tårta, eller hur!


Mormor (surt): Jaha, ja man får inte säga nånting nu förtiden.


(Musiken fortsätter i bakgrunden. Lotta sätter sig surt ner i fåtöljen, Eva ger henne en tallrik med tårta, hon börjar äta på en gång innan de andra fått)
 

Mormor (förfärad): Men Lotta som du glufsar i dig! Det ser ut som att du att du aldrig har sett en tårtbit i hela ditt liv! Snälla Eva, har du inte lärt Lotta vett och etikett! Dessutom ska du vänta med att börja äta förrän alla har fått sin tårtbit, Lotta.


 Lotta: Jag äter som jag vill, så det så! Det är min tårta! Eva säg till henne!


Eva (irriterad): Mamma, låt Lotta äta som hon vill, vi sitter inte på Nobelmiddagen direkt, allting kan inte vara som du vill. Du måste sluta styra och ställa med oss. Vi är inte dina anställda, du är inte vår chef. Jag börjar bli lite irriterad nu.


(Eva dricker lite ur sitt glas, mormor ser sur ut och äter tårta, Lotta äter tårta)


Mormor (upprörd): Lotta, varför säger du inte mamma till Eva? Hon är din mor vet du. Vad är det för kommunistfasoner att kalla henne vid förnamn? När jag var ung då….(blir avbruten av Lotta)
 

Lotta (utbrister): Eva! Nu får hon sluta! Jag går härifrån annars! Jag får väl kalla Eva vad jag vill! OMG!


Eva (frustrerad och besviken): Mamma, nu har du gått för långt, anklagar du mig för att vara kommunist? Du bättrar dig aldrig, det är alltid samma visa, du är så illa tvungen att kritisera och döma. Vi lever i år 2011, inte 30-, 40- eller 50-talet. Det räcker nu, jag tror att det är dags för dig att gå hem. Jag ska ringa en taxi (reser sig upp och går ut ur vardagsrummet)
 

Mormor (lågmäld): Jaha, år 2011 säger hon (hon äter tårta och dricker ur sitt glas), tårtan var god i alla fall.

 (Lotta tittar på mormor, reser sig upp ger henne en puss på kinden)


Lotta: Hejdå mormor, vi ses.


Mormor: Hejdå Lotta, grattis på födelsedagen, vad stor du har blivit, 16 år.


Lotta: Ja, (ger mormor en kram) hejdå (går ut från vardagsrummet).



(Mormor sitter tyst kvar och väntar på sin taxi, Cd-spelaren har slutat spela, det är tyst)



Slut på scen


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar