fredag 18 november 2011

Stillastående drama

Roller:

1 mor

1 far

1 son



Scen:

I köket. Alla sitter runt det runda matbordet och äter middag.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Far: Idag var det en tråkig dag på jobbet, alla passagerna skällde på mig för att jag var sen.

Mor: Hoppas ni tycker om den här grytan.

Son: Jag ska ut sen.

Far: Det var inte mitt fel att jag var sen, det var trafikens fel. Avstängningar överallt.

Mor: Det är ekologisk kött från en gård i Hälsingland, helsvenskt.

Son: Jag fick IG på matten, bara så att ni vet.

Mor och far (i kör): Hm

Far: Jag ska klaga imorgon hos trafikledaren, jag vill inte bli utskälld av passagerna.

Mor: Jag köpte också Hälsingekorv, det tänkte jag att vi kunde äta imorgon.

Son: Kim tänker hoppa av skolan.

Far: Vadå, jaha. Trafikledaren ska minsann få höra imorgon.

Mor: Jag tror att jag har saltat för mycket, vad tycker ni? Visst har jag gjort det?

Son: Han tänker jobba istället på McDonalds.

Far: Snart är vintern här, måste byta däck på bilen. Jag gör det kanske i helgen.

Mor: Jag ska baka en äppelkaka imorgon med ekologiska äpplen och riktig smör, det kommer att bli jättegott .

Son (reser sig upp från bordet): Jag är mätt, jag drar nu.

Far: Jaha, visst visst, kom inte försent, det är skoldag imorgon

(Dörren slår igen, inget gensvar)

Mor: (sitter vid matbordet): Jag ska diska nu.

Far: (går ifrån bordet): Får se vad det är på tv nu.

Slut på scenen
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar